6 Tips om gestructureerd thuis te werken

 

Het is moeilijk om balans te houden tussen werk en privé als je thuis werkt. Het is verleidelijk nog even door te gaan terwijl de kinderen je aandacht vragen. Met deze 6 tips kun je efficiënter werken en meer genieten van je privéleven:
  1. Sta eerder op.

Dit voelt al meteen productiever. Neem de tijd om te ontbijten, iedereen fris de deur uit te krijgen. Het geeft je de kans om rustig aan je dag te beginnen. Geen gestress!

  1. De werkplek

Hoewel het knus en gezellig is om aan de keukentafel te werken is een afgescheiden werkplek huis veel beter. Zo houd je werk en privé makkelijker gescheiden en werk je per dag veel effectiever. Je kunt zelfs de deur achter je dicht trekken als je klaar bent.

  1. Tijd voor de jou en je gezin.

De kinderen komen uit school. Soms een hele uitdaging om er echt voor ze te zijn als je ondertussen nog aan dat mailtje denkt of nog een klant moet terugbellen. Dit kun je oplossen door taken die je volle aandacht nodig hebben het eerst te doen. Ga die ook doen. Dat geeft rust.

Maak daarnaast een lijstje van zaken die je eventueel kunt doen als de kinderen er weer zijn. Maar let op dat je dan niet met je telefoon in de hand een spelletje met ze doet. Of nog even je post doorneemt als je kind iets vertelt over school.

Moet je echt nog iets af maken spreek dan af met je kinderen wanneer ze weer op je deur mogen kloppen. Zorg dat je en er dan ook helemaal voor ze bent.

  1. De planning:

Stel prioriteiten in een dag èn weekplanning. Met een weekplanning weet je precies waar je aan toe bent en kan je het werk mooi verdelen. De ene dag is heel druk, de andere dag kun je rustiger aan doen. Met een dagplanning zorg je voor een gestructureerde dag wat een hoop rust geeft. Je weet precies wat je die dag moet doen en hoeft niet bang te zijn dat je ergens nog wat vergeten bent. Doe dit ook voor de:

  1. Klusjes tussendoor.

Maak ’s morgens een lijst met huishoudelijke taken die je allemaal ziet. Kruis aan wat vandaag echt moet gebeuren. bijvoorbeeld de kinderen van school halen, naar de winkel, de was in de droger. Plan die in voor een pauze en houd je daaraan. Deze kleine pauzes maken je hoofd leeg en zorgen ervoor dat je later op de dag weer fris aan de slag kan. Als je de hele dag huishoudelijke klusjes doet en taken constant uitstelt, verlies je de focus op je werk en dat kost energie. Bovendien voorkom je op deze manier dat je tijdens het benen strekken je ineens verliest in het opruimen van de schuur.

  1. Tijd voor jezelf

Vergeet je niet! Voordat je het weet heb je allemaal lijstjes voor je werk, je huishouden, de weekplanning, wat je gaat koken en wat er nog gekocht moet worden. Heb je ook tijd voor jezelf ingepland? Vaak niet. Doe dit want het geeft je de kans te herstellen van je dagelijkse beslommeringen. Doen: gewoon op de bank met een boek. Alle bliepjes van Facebook en email uit. Of maak eens een wandeling buiten!

Professional Organizing bij stressklachten en burn-out

Een burn-out komt zelden uit de lucht vallen. En de oorzaak ligt vaak in een combinatie van factoren. Een burn-out wordt vaak in eerste instantie gerelateerd aan het werk. Maar er zijn meer factoren die een rol spelen.
Het patroon is voor ieder mens verschillend en is vaak een combinatie van werk gerelateerde oorzaken, persoonlijkheid en levensstijl. Wanneer de privé-situatie niet ideaal is, kunnen de klachten snel verergeren. Teveel prikkels, te weinig kunnen ontspannen, achterstand in het huishouden of met de administratie; allemaal zaken waardoor de klachten kunnen verergeren.

Rust en overzicht
Bij een burn-out is het advies meestal om rust te nemen, voldoende te bewegen en beter voor jezelf te zorgen.
Maar ook een goed georganiseerde thuisbasis is een belangrijke voorwaarde voor herstel. Met een goed georganiseerde taakverdeling binnen het gezin, efficiënt gebruik van ruimtes en spullen, neem je namelijk heel wat zorgen weg. Met als gevolg dat je meer energie hebt en je aandacht volledig op herstel kunt richten. Zodat je daarna weer aan het werk kunt gaan. Want als de basis weer op orde is krijg je rust en overzicht en kun je betere besluiten nemen.

Wat nu?
Heb je moeite met het organiseren van je thuisbasis? Wil je een betere balans vinden tussen privé en werk? Wil je leren hoe je je gezinsactiviteiten beter kunt organiseren? Weet je niet meer waar je moet beginnen? Dan kun je wel wat praktische ondersteuning gebruiken.

4 Tips die je helpen om te herstellen van je burn-out:

1. Accepteren van je burn-out.
Accepteer dat je in deze situatie bent terecht gekomen en dat dat wel even zal duren. Zolang je niet accepteert dat je een burn-out hebt en wat er voor nodig is te herstellen zul je jezelf nog steeds in de weg zitten. Daar schiet niemand iets mee op.

2. Ruimte maken, letterlijk en figuurlijk.
Een dagritme vinden, een plan van aanpak om het thuis soepeler te laten lopen, in beweging komen om letterlijk ruimte te maken. Achterstanden wegwerken in je administratie, loslaten van spullen die niet meer belangrijk zijn. Pretty Organized kan je hier goed bij helpen. Samen met jou kijken we hoe we meer structuur in je leven kunnen krijgen. We gaan onderzoeken hoe je op een andere manier tegen problemen of situaties aan kunt kijken. Of hier op een andere manier mee om kunt gaan.

3. Nieuwe gewoontes aanleren. Accepteer dat niet alles perfect kan. Pak je uitstelgedrag aan. Zorg dat je thuis echt bij kunt komen van je inspanningen. Leer nee zeggen en hulp vragen. Zorg dat je niet achter de feiten aan loopt maar vooruit plant en voorbereid bent op drukkere dagen. Het zal je veel tijd opleveren en overzicht geven.

4. Het organiseren van je thuisbasis. Handige tips om alles op een vaste plek te hebben. Praktische oplossingen om niet meer te hoeven zoeken naar spullen. Ook het op orde brengen van je administratie en achterstallige acties oppakken kan je dichterbij je herstel brengen.

Dat is waar het om gaat bij Pretty Organized. Als Professional Organizer kom ik bij je thuis om deze processen te begeleiden.

Vergoeding: Zie tarieven voor particulieren. Maar bespreek ook eens met je bedrijfsarts welke mogelijkheden er zijn om een traject te starten.