Stone zen path

Professional Organizing bij stressklachten en burn-out

Een burn-out komt zelden uit de lucht vallen. En de oorzaak ligt vaak in een combinatie van factoren. Een burn-out wordt vaak in eerste instantie gerelateerd aan het werk. Maar er zijn meer factoren die een rol spelen.
Het patroon is voor ieder mens verschillend en is vaak een combinatie van werk gerelateerde oorzaken, persoonlijkheid en levensstijl. Wanneer de privé-situatie niet ideaal is, kunnen de klachten snel verergeren. Teveel prikkels, te weinig kunnen ontspannen, achterstand in het huishouden of met de administratie; allemaal zaken waardoor de klachten kunnen verergeren.

Rust en overzicht
Bij een burn-out is het advies meestal om rust te nemen, voldoende te bewegen en beter voor jezelf te zorgen.
Maar ook een goed georganiseerde thuisbasis is een belangrijke voorwaarde voor herstel. Met een goed georganiseerde taakverdeling binnen het gezin, efficiënt gebruik van ruimtes en spullen, neem je namelijk heel wat zorgen weg. Met als gevolg dat je meer energie hebt en je aandacht volledig op herstel kunt richten. Zodat je daarna weer aan het werk kunt gaan. Want als de basis weer op orde is krijg je rust en overzicht en kun je betere besluiten nemen.

Wat nu?
Heb je moeite met het organiseren van je thuisbasis? Wil je een betere balans vinden tussen privé en werk? Wil je leren hoe je je gezinsactiviteiten beter kunt organiseren? Weet je niet meer waar je moet beginnen? Dan kun je wel wat praktische ondersteuning gebruiken.

4 Tips die je helpen om te herstellen van je burn-out:

1. Accepteren van je burn-out.
Accepteer dat je in deze situatie bent terecht gekomen en dat dat wel even zal duren. Zolang je niet accepteert dat je een burn-out hebt en wat er voor nodig is te herstellen zul je jezelf nog steeds in de weg zitten. Daar schiet niemand iets mee op.

2. Ruimte maken, letterlijk en figuurlijk.
Een dagritme vinden, een plan van aanpak om het thuis soepeler te laten lopen, in beweging komen om letterlijk ruimte te maken. Achterstanden wegwerken in je administratie, loslaten van spullen die niet meer belangrijk zijn. Pretty Organized kan je hier goed bij helpen. Samen met jou kijken we hoe we meer structuur in je leven kunnen krijgen. We gaan onderzoeken hoe je op een andere manier tegen problemen of situaties aan kunt kijken. Of hier op een andere manier mee om kunt gaan.

3. Nieuwe gewoontes aanleren. Accepteer dat niet alles perfect kan. Pak je uitstelgedrag aan. Zorg dat je thuis echt bij kunt komen van je inspanningen. Leer nee zeggen en hulp vragen. Zorg dat je niet achter de feiten aan loopt maar vooruit plant en voorbereid bent op drukkere dagen. Het zal je veel tijd opleveren en overzicht geven.

4. Het organiseren van je thuisbasis. Handige tips om alles op een vaste plek te hebben. Praktische oplossingen om niet meer te hoeven zoeken naar spullen. Ook het op orde brengen van je administratie en achterstallige acties oppakken kan je dichterbij je herstel brengen.

Dat is waar het om gaat bij Pretty Organized. Als Professional Organizer kom ik bij je thuis om deze processen te begeleiden.

Vergoeding: Zie tarieven voor particulieren. Maar bespreek ook eens met je bedrijfsarts welke mogelijkheden er zijn om een traject te starten.